Rakstā meklēšu atbildes uz diviem
jautājumiem:
(1) Kādēļ starptautiskie eksperti (OECD) par Latvijas attīstības galveno šķērsli nosauc neapmierinošo izglītību?
(2) Kādēļ eksistē paradokss – Latvija izdala relatīvi lielāko finansējumu
izglītībai ES, bet tās kvalitāte ir tautsaimniecības attīstības kavēklis?
Sabiedrības un daba tirgus Latvijas
augstākās izglītības līmeņa vērtējums redzams faktā
ka 20% no vidusskolas abiturientiem izvēlas studēt ārzemēs. Skaitlis 20% ir tuvs ģimeņu ekonomiskām iespējām.
Latvijā studē tie kuriem citu iespēju nav. Savukārt Lielbritānijas augstskolas
neņem pretī ar Latvijas vidusskolas diplomu un izglītību atzīst tikai tad ja ir
starptautisku priekšmetu olimpiāžu atzinības.
Autora pieredze
Augstskolas pedagoga darbs
- 62
gadi lektors RTU būvniecības fakultātē un RTA inženieru fakultātē,
- Vairāk par 60 aizstāvētu zinātņu kandidātu darbu zinātniskais vadītājs,
- 5 habilitēto doktora darbu konsultants.
Augstskolu vadības pieredze
- RTU
rektors 1985-1999.g.
- Pieci
gadi TSI valdes priekšsēdētājs
- RTA mehatronikas
studiju programmu sastādīšanas konsultants
Inženiera darba pieredze- Starptautiski finansēta vides aizsardzības projekta (SIA “Getliņi”
ģenerāldirektors , 25 milj. dolāri) projektēšanas līdzautors un projekta
realizēšanas vadītājs 2000-2003. g.
- Apmēram 8 milj.eiro
(pārrēķināts ekvivalenti algām) industrijas pasūtījumu līgumdarbu vadītājs (1963-1985.g. )
- Latvijā
pirmās SCA izgāztuves likvidācijas (Ķekavā) projekta izstrādātājs un
realizētājs (SIA “Zeta tehnoloģija “valdes
priekšsēdētājs).
Pieredze augstskolu darba
organizācijā
- Latvijas pārstāvis ES augstākās
izglītības komisijā (līdz Latvijas
uzņemšanai ES)
- Latvijas augstskolu likuma pirmās
versijas līdzautors.
- Latvijas rektoru padomes
priekšsēdētājs.
- Baltijas tehnisko universitāšu rektoru padomes
priekšsēdētājs
Zinātniskā kvalifikācija
- Eiropas Zinātņu akadēmijas
(44 Nobela prēmijas laureāti, 2 no Igaunijas, 1 no Latvijas, 0 no Lietuvas, kopā ap 600 akadēmiķu) akadēmiķis inženierzinātnēs
- Latvijas Zinātņu Akadēmijas akadēmiķis mašīnbūvē.
Datorlaikmets
Datorlaikmets (intelektuālo darbu automatizācija) ir nupat kā sācies. Var prognozēt, kas notiks tālāk ar izglītību. Lielās valstīs speciālistu gatavo gan
universitātes, gan profesionālās augstskolas. Profesionālā izglītība sagatavo
intelektuālā darba veicēju šaurā pielietojumā atbilstoši studiju laika
tehnoloģiju attīstības līmenim. Visu jauno nākas papildināt kvalifikācijas
celšanas kursos. Attīstības tendence viennozīmīga - ar katru dienu mazāk paliek
to darbu, ko var darīt tikai cilvēks. Profesionālā izglītība (izglītība, kura
māca ko jādara noteiktās situācijās) ir laba sagatave atbilstošā intelektuālā darba automatizācijas paplašināšanai.
To darbu, ko var veikt speciālists, kurš šodien studē kādā profesionālā studiju
programmā, tuvākā nākotnē izpildīs datorprogrammas (inženieru darbā domāju,
ka tas notiks tuvāko 20-30 gadu laikā). Intelektuālā darba automatizācija
nav tikai zinātnes un tehnikas
attīstības problēma, tā ir sabiedrības (Latvijas) attīstības problēma. Uzņēmēji apgalvo, ka šodien Latvijai trūkst
ap 20 000 inženieru. Šo caurumu nevar "aizbāzt" ar pieaugošu studentu
skaitu (robeža ir sasniegta, ievērojami
vairāk gribētāju studēt inženierzinātnes nebūs).
Cik tālu esam tikuši šodien, automatizējot intelektuālo darbu?
- Datu bāzes neierobežotam informācijas daudzumam ar
automatizētu informācijas meklēšanu
- Rakstīšana ar
pareizrakstības pārraudzību
- Zīmēšana, rasēšana
- Specializētas datorprogrammas veic jebkurus aprēķinus
- Modelē procesus un laukus
- Tulko profesionālos tekstus
- Grāmatvedība, nodokļu aprēķini, rēķinu izrakstīšana u.c.
Civilizācija un izglītība
Izglītība - cilvēces
sasniegumu apgūšana. Jo vairāk apgūstam, jo lietderīgāki esam sabiedrībai.
Cilvēces civilizācijas sākums nav datējams ar brīdi, kad pērtiķis sāka staigāt
un atbrīvojās rokas, bet ar spēju uzkrāto pieredzi nodot nākošai paaudzei. Par pirmo laikmetu uzskatāms laiks, kurā vairāku paaudžu pieredzi nodeva tālāk ar
valodu un cilvēku atmiņu. Attīstījās iemaņas (pieredze), pieauga zināšanu apjoms.
Otrais laikmets sākas ar rakstības
izgudrošanu. Dažādās civilizācijās dažāda rakstība (burti, hieroglifi u.c.).
Nācijas, kurām bija rakstība, attīstījās nesalīdzināmi straujāk - no uzkrātām
zināšanām nekas nepazuda, radās zināšanu krātuves - bibliotēkas. Laikmeta beigās pazuda robeža starp dažādām
rakstībām.
Latvijas piemērs
Brāļu draudžu misionāri 18.g.s. vidū sāka mācīt
latviešu un igauņu zemniekiem lasīt savā
valodā. Lasītprasme šodien ir pirmskolas izglītības pakāpe, bet ko tā deva
18.gs. latviešiem un igauņiem, varam lasīt vēstures zinātņu doktora G. Ceipes rakstītā "sākās varena atmoda, kas īsā laikā izmainīja ievērojamas tautas
daļas pasaules sapratni un dzīves jēgu. Bez jebkāda pārspīlējuma var teikt, ka
18. un 19. gadsimta latviešu un arī igauņu Brāļu draudzes atmoda un
darbība bija viena no lielākajām un iespaidīgākajām garīgajām atmodām kristīgās
pasaules vēsturē.”…” Bija sākusies viena no lielākajām atmodām Eiropas vēsturē,
kas ar savu spēku no vēstures mijkrēšļa nācijas gaismā izveda divas tautas –
latviešus un igauņus. Šajā notikumā atrodas garīgais pagrieziena un
atslēgas punkts visai turpmākajai Latvijas vēsturei, notika nācijas
ieņemšana”...”Runājot par latviešu izglītotību, vietā norādīt, ka prasme
rakstīt un lasīt bija kļuvusi par normu ļoti plašam zemnieku lokam, kas sāka
veidot inteliģences piramīdas pašu apakšu. Laika gaitā uz tās sāka bāzēties
arvien gudrāki un intelektuālāki cilvēki, līdz pašās 18. gadsimta beigās
un 19. gadsimta sākumā latviešiem jau bija pirmie inteliģenti.”...”Vidzemes
latvieši un igauņi kļuva par visizglītotākajiem zemniekiem tā laika Eiropā.
Atsevišķos novados lasīt un rakstītpratēju skaits pārsniedza 90 procentu.
Ja paraugāmies citur Eiropā, piemēram, Francijas zemnieki vēl 18. gadsimtā
ir analfabēti, un tikai 19. gadsimta sākumā izveidojas 30 %, kuri māk
lasīt un rakstīt. Latvieši šos trīsdesmit procentus sasniedza jau
18. gadsimtā, bet 19. gadsimtā izglītoto zemnieku procents ir tuvu
sešdesmit”).
Izglītība datorlaikmetā vairs nav zināšanu summa (dators vienmēr “zina” vairāk). Sākot ar 21 gadsimtu, izglītības
līmeni nosaka saprašana un iemaņas darba izpildē. Cilvēka atmiņa ir nedrošs
zināšanu glabāšanas veids: to, ko nelietojam, ātri aizmirstam. Jo ilgāks laiks paiet, jo vairāk
aizmirstam. Bet skolas sistēmā visi pārbaudījumi veltīti tam, lai noskaidrotu, ko
skolnieks uz to brīdi atceras. No šīs īsās atmiņas savukārt ir atkarīgs, kādu
izglītību varēs saņemt tālāk. Darba devēji izvēlas darbinieku ar atbilstoša līmeņa saprašanas un prasmju līmeni. Pa karjeras kāpnēm straujāk kāpj tie, kuru izglītības līmeni nosaka spēja saprast, nevis atcerēties, neatkarīgi no tā, kā vidusskolas pārbaudījumos tika
novērtēta īslaicīgā atmiņa.
Cilvēces 4000 gadu laikā uz atmiņu balstītā izglītība attīstības konkurencē ir zaudējusi automatizētās atmiņas iespējām. Cilvēka atmiņa ir
nedrošs informācijas glabāšanas veids, bet mēs
Latvijā standartizējam, ko jāatceras, un to saucam par izglītību. Dators dod
iespēju tehnoloģijas saglabāt zināšanas ne tikai
aprakstu veidā, bet arī darbībā - video.
Brīvā tirgus
ekonomika ir pierādījusi, ka brīva iniciatīva spēj mobilizēt visu prāta
potenciālu. Tas ir
civilizācijas beidzamais sasniegums darba un sadzīves organizācijā. Esam ES, kurā veiksmi tirgus konkurencē nosaka sasniegumi tehnoloģijās, arī
datortehnikā. Tirgum esam spiesti dzīvot datorlaikmetā, izglītībā
standartizējam iepriekšējo laikmetu.
Tehnoloģiju attīstība, labklājība,
izglītība
Sabiedrības interesēs
ir saņemt tautsaimniecībai labus un
vajadzīgus speciālistus (bērniem dot konkurētspējīgu izglītību). Brīvā tirgus
ekonomika valstī var īstenoties, ja produkcijas (ražojumu, pakalpojumu) kvalitātes iegūšanu neierobežo valsts. Latvijā (IZM) tiek standartizēta visa izglītība (no priekšmetu satura
skolās līdz augstskolu studiju programmām). Izglītības Likums neparedz, ka izglītības
satura noteikšanā galvenajām jābūt
tautsaimniecības vajadzībām.
Profesori, tiekot ievēlētiem gan par rektoriem gan par IZM ministriem, nonāk neapskaužamā situācijā. Viņiem, bez pieredzes un zināšanām vadības realizācijā, ir jāvada. Administratīvā aprāta darbinieki (ierēdņi) ir strādājuši no PSRS mantotā centralizētās vadības sistēmā un nevar palīdzēt sistēmu nomainīt. Cerība, ka nomainot (ievēlot citu “pareizo”) rektoru vai ministru viss tiks sakārtots, ir vairāk kā naiva. IZM, cerot ar padomēm ietekmēt, kādu profesoru ievēlēs par rektoru, nav izredžu kaut ko mainīt. Padomēm neatradīsies speciālisti ar profesionālu augstskolu vadīšanas izglītību. Dodot varu ļaudīm ar nepietiekamu un neatbilstošu izglītību, tiks apslāpēta tā jau nelielā cenšanās pēc kvalitātes.
Praksē par datorlaikmeta sākumu var uzskatīt gadsimtu miju (2000.g.). Lai redzētu, kā mūsu
izglītības nozare ir tikusi līdzi tehnoloģiju attīstībai, jāanalizē kas
vairs neder, kas traucē. Ar to vien, ka
starptautiskie eksperti un izglītības izmantotāji vienprātīgi redz, ka galvenais
Latvijas attīstības kavēklis ir izglītības neatbilstība sasniegto tehnoloģiju
līmenim, nepietiek.
Izglītību saņem un
patērē katrs sabiedrības loceklis. Izglītības iegūšanā ir ieinteresēts pats skolnieks, students (darba
iespējas), viņa ģimene (materiālā neatkarīga) un visa sabiedrība (sabiedrības
labklājība). Valstij vajadzētu aizsargāt izglītības saņēmēju pret nekvalitatīvas (patērētājam nederīgas, nevajadzīgas) izglītības apstiprināšanu ar valsts atzītiem diplomiem.
Latvijas izglītības likumdošana
Likumus neizstrādā Saeima, tā pieņem (apstiprina) likumus, kurus sagatavojis
MK, ministrijas un to ierēdņi. Atbilde
uz raksta sākumā formulēto jautājumu
(kāpēc Latvijā iegūstamā izglītība ir kavēklis tautsamniecības attīstībai) ir
redzama jau Izglītības Likuma pašā sākumā: “izglītība — sistematizētu
zināšanu un prasmju apguves un attieksmju veidošanas process un tā rezultāts". Izglītības definīcijas beigās ir arī gan vārds
“rezultāts”. Tā kā likuma autoriem ir svešs ir jēdziens “kvalitāte”
("Kvalitāte ir
izstrādājuma vai pakalpojuma īpašību un raksturojumu kopums, kurš nosaka to
spēju apmierināt noteiktas vai paredzamās patērētāja vajadzības", Vkipēdija), tad likuma saturs atspoguļo tikai IZM ierēdņu ar skolotāju izglītību kvalifikāciju. IZM
ierēdņiem izglītība ir “process” un visa IZM darbība vērsta uz tā reglamentēšanu izglītotāju (skolotāju) interesēs - saglabāt pēc iespējas vairāk darba vietu.
Pēdējo 20 gadu laikā (1998.–2018. g.) skolēnu skaits ir nokrities par 41% (348 tūkst. -> 205 tūkst.), skolu skaits ir samazinājies par 33% (1074 -> 716), bet pedagoģisko darbinieku skaits – tikai par 16% (33,9 tūkst. -> 28,5 tūkst.). Prognozē- skolnieku skaita kritums turpmākos gados nesamazināsies.
IZM ierēdņiem nav atbilstošas
(pietiekamas) izglītības valsts mēroga lēmumu sagatavošanai. Atbilstoša
izglītība būtu vadības zinātņu doktors izglītības organizēšanā. Pašlaik ierēdnis ir “gudrs tāpēc, ka pieņemts
darbā” nevis “pieņemts darbā tāpēc, ka
spēj izpildīt darbu”. Nomainot ierēdņus (mainoties Saeimām, ministriem, vai citu iemeslu
dēļ), nekādi uzlabojumi nevar parādīties. Vēl neiespējamāk ir cerēt, ka politiskie līderi izdomās, kā jāmaina Latvijas izglītības sistēmu. Tieši izglītības sistēma skar ne vairāk kā 1/3
vēlētājus (vecākus) parastā populisma plūsmā. Uzņēmējam (izglītības patērētājam)
kā vēlētāja balsij ir ievērojami mazāks īpatsvars, nekā uzņēmējam nodokļu
maksājumos. Pie tam liela daļa uzņēmēju Saeimas vēlēšanās nepiedalās. Partiju vēlēšanu solījumos izglītība un tās
kvalitāte parasti tiek minēta garāmejot. Trūkst saprašanas, ka Latvijas budžetam
izglītībā jaunietim jānodrošina savas vietas ieņemšana Latvijas tautsaimniecībā.
Sabiedrības
sapratne par izglītības saturu
Studiju laikā no skolnieka jāizveido tautsaimniecībai vajadzīgs
speciālists. Izglītotāju profesūrai
jāsāk ar to, ko saņem no vidusskolas. Sabiedrībā (uzņēmēji, skolu izglītības satura veidotāji) joprojām
valda pirms datorlaikmeta uzskats, ka augstāko tehnisko izglītību veido uz
vidusskolas fizikas un matemātikas zināšanu bāzes. Reālā situācija ir stipri
citādāka.
Tikai
retais skolnieks kārto izlaiduma
eksāmenu fizikā (2020. gadā kārtoja 900, bet RTU uzņem 3x vairāk). Fizika ir dabas likumu eksperimentālas izzināšanas
zinātne. Tiem, kam jāmāk fizikas atrastos likumus pielietot tehnikā, parasti
vajadzīga tikai kāda no fizikas nodaļām, bet dziļāk, ne kā māca vispārējs
fizikas kurss. Tādēļ tehniskā augstskolā katrs no priekšmetiem ir spiests sākt mācīt savu
fizikas nodaļu no nulles.
Skolas
matemātikas zināšanas pārbauda, risinot analītisku funkciju vienādojumus. Protams, ka tikai tos piemērus, kuriem
eksistē atrisinājumi. Vidējā sekmība izlaiduma eksāmenos 2018. gadā bija 34% (uzdevumos, kuros
skolniekam problēmas atrisināšanai jāsastāda
vienādojumi - teksta uzdevumos - sekmība vēl divreiz zemāka). 2020. gadā nekas nav mainījies - 35%. IZM uzskata, ka tas ir pietiekami atestāta iegūšanai, bet sabiedrība nevar būt apmierināta, ja tikai 35% uzcelto ēku būs drošas. Zemās sekmības iemesls galvenokārt ir tas, ka skolnieki neredz jēgu teorēmu un
formulu "zubrīšanai". Jebkuru vienādojumu risināšana vairs nav cilvēka
intelektuāla darbība, to tagad dara datorprogrammas. Datorlaikmeta ienākšana dzīvē ir ilgstošs process. Pat
RTU vēl ir dzirdami priekšlikumi, ka
vidusskolā neapgūtās darbības ar analītiskām funkcijām (izlaiduma eksāmenā
trūkstošie vidēji 65% matemātikas izglītības) ir jālikvidē ar papildus apmācību (mācīt to, kas nevienam inženierim nekad nebūs vajadzīgs).
Datorlaikmetam sākoties, vecā izglītības "māja" ir sabrukusi. Joprojām nav, kas uzceļ jaunu. Mēģinām
pielāgot dzīvošanai "vecos gruvešus" – organizējam izglītību pēc padomju centralizētās
plānveida ekonomikas parauga. Priekšstatam par demokrātisku sabiedrību nav vietas.
Vienoties par izglītība pakāpju
(cik daudz un kādas) definīcijām un saturu nepieciešams, lai darba devējs varētu saprast, cik izglītots darbinieks viņam nepieciešams, un
lai izglītības iestādes varētu noteikt, kādas pakāpes izglītība nepieciešama, lai uzsātu mācības.
Latvijas Izglītības likums nosaka 4 pakāpes: pirmskolas,
pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības.
Trūkst sākumizglītības pakāpe.
Ierēdņi ignorē faktu, ka vēl joprojām ir darba vietas, kurām pietiek ar
sākumizglītību. Sevišķi svarīgi tas ir
cilvēkiem, kuriem ir problēmas apgūt izglītību klātienē (nevar apgūt skolā esošā
tempā). Iespēja
apgūt sākumizglītību bez skolas apmeklēšanas ļautu skolotājiem atrisināt
problēmas ar jauniešiem, kuri nepakļaujas audzināšanai.
Likuma izstrādātāji neredz nepieciešamību izdalīt
doktora grāda izglītību atsevišķā pakāpē. Doktora
grāds apstiprina, ka iegūtā izglītība cilvēces saprašanas paplašināšanai un jaunu iemaņu
(jaunas tehnoloģijas) izstrādei. Zinātņu
doktori nepieciešami gan zinātniskās iestādēs un augstskolās, gan lielu kompāniju
jauno tehnoloģiju izstrādē. Dīvains ir IL izstrādātāju priekšstats par zinātni -
viņi lieto terminu “zinātnes teorētiskie
pamati”. Tieši šīs izglītības pakāpes (varētu saukt par “zinātniskās izglītības pakāpi”) noturēšana starptautiski atzītā līmenī nosaka, vai mūs "pieskaitīs" izglītotām nācijām.
IL izglītības pakāpju
definīcijas neprasa apgūt profesiju, nenosaka, kas ir apgūts profesijai vai
tālākām mācībām.
Pirmsskolas
izglītība
Izglītības Likums nosaka, ka jāsāk mācīties no 5 gadu
vecuma, un pirmsskolas
izglītības programmas īsteno klātienes formā. Bet nekur
nav teikts, kāds ir pirmsskolas izglītības saturs un ko jāzina un jāprot, lai
uzsāktu pamatizglītību. Pirmajā klasē nonāk gan tie, kas saprot uzrakstīto, prot rakstīt un skaitīt, gan tie, kas neprot. Skolotājs spiests
strādāt ar tiem, kas neko neprot. Ir
“izņemts pirmais ķieģelītis” no kvalitatīvas izglītības pamata.
IL definīcija “pamatizglītība — izglītības pakāpe, kurā notiek sagatavošanās
izglītībai vidējā pakāpē vai profesionālajai darbībai, sabiedrības un cilvēka
individuālajā dzīvē nepieciešamo pamatzināšanu
un pamatprasmju apguve, vērtīborientācijas veidošanās un iesaiste sabiedrības
dzīvē”. IZM (ar MK apstiprinājumu) ir "izstiepusi" pamatizglītību 9 klašu garumā. Tā tika atrasta vieta visu skolotāju studiju programmu priekšmetiem. Pamatizglītības standarti nenodrošina tālākai izglītībai nepieciešamās prasmes darbam ar datoru. Pamatizglītības priekšmetu standarti neparedz cilvēces eksistencei nepieciešamo procesu izpratnes iegūšanu.
IL definīcija "vidējā izglītība — izglītības pakāpe, kurā notiek daudzpusīga
personības pilnveide". IL nosaka, ka izglītība līdz 18 gadiem ir obligāta, tātad tā tiek apmaksāta no valsts budžeta. Kā vidējās izglītības mērķi IL redz skolēnu sagatavošanu studijām augstskolā. Ja skolēns neplāno studēt, tad nodokļu maksātāju naudu lietderīgāk būtu izmantot, apmaksājot vidējā līmeņa profesionālo apmācību. Vidusskolas beidzējs, kurš nestudē, ir potenciāls bezdarbnieka pabalsta prasītājs. Augstāko izglītību iegūst 1/3 no vispārīgās (vidusskolas) izglītības dokumenta saņēmējiem. 2/3 (ap 10 000 katru gadu) jauniešu spiesti sākt darba dzīvi bez kaut kā darba tirgum derīga. Vidējās profesionālās izglītības apgūšana pēc vidusskolas nozīmē, ka 3 gadu vidusskolā izlietotie nodokļu maksātāju līdzekļi ir “zemē nomesti”.
IZM ierēdņi ir izveidojuši savu vidējās izglītības
standartu un panākuši, ka labākie skolnieki pēc šī standarta ir jāuzņem jebkurā
augstskolā (juristiem, inženieriem, sportistiem, mediķiem, gleznotājiem utt.). 2020. g. atestāta saņemšanai gala
eksāmeni bija trīs: svešvaloda (jebkura), latviešu valoda un matemātika. Pieļauju varbūtību, ka kādu filoloģijas profesoru tas apmierina, bet tautsaimniecības līmeni un
attīstības iespēju nozarēm šāds
vidusskolas gala produkts ir ne tikai nederīgs, bet pat kaitīgs - vidusskolnieks
iegūst absurdu priekšstatu par darba dzīvi.
Arī vidusskolas standarta priekšmetu saturs ir
tālu no dzīves. Piemēram matemātika:
- Visiem un vienmēr ir "galvenais" priekšmets centralizēto
izlaiduma eksāmenu skaitā;
- Ierēdņi nav "pamanījuši", ka jau 20 gadus analītisko
funkciju matemātikai nav pielietojuma praksē un formulas un teorēmas nav
kokurētspējīgas ar šodienas praksē pielietojamiem aprēķinu algoritmiem;
- Ierēdņi nevar atrast
paņēmienus, kā piespiest skolēnus apgūt matemātiku. Skolēni saprot, ka tiek mācīts bezjēdzīgs priekšmets, un vidējā gala eksāmena atzīme jau daudzus gadus ir
“nesekmīgs” (35%).
Augstākā izglītība
IL
definīcija: "augstākā izglītība —
izglītības pakāpe, kurā pēc vidējās izglītības iegūšanas notiek zinātnē vai
mākslā, vai arī zinātnē un mākslā sakņota personības attīstība izraudzītajā
akadēmisko vai profesionālo, vai arī akadēmisko un profesionālo studiju
virzienā, sagatavošanās zinātniskai vai profesionālai darbībai".
Tātad ir noteikta “sagatavošanās”, bet ne profesiju klasifikatoram atbilstošas profesijas iegūšana, nav noteikta akadēmisko grādu iegūšana universitātēs, uzņemt var tikai tos, kuri 3 gadus ir veltījuši vidējās izglītības diploma saņemšanai.
Latvijā Augstskolu likums paredz augstskolu
akadēmisko neatkarību. Pasaules universitāšu un augstskolu apvienības neredz
citu alternatīvu izglītības sekošanai tehnoloģiju attīstībai un zinātnes
sasniegumiem. Tikmēr Latvijā augstskolām (un universitātēm) ir jāsaņem IZM
atļauja (licence) studiju veikšanai. Ja IZM ierēdņiem augstskolas veikums nepatīk,
ierēdņi var pārtraukt attiecīgās
studijas (atņemt licenci).
Atbilde uz šī raksta pirmo jautājumu. Latvijā
pirmie 12 jauniešu vispārīgās izglītības gadi netiek izmantoti, lai sagatavotos darba dzīvei.
Augstākās izglītības saturu nosaka IZM apstiprināti standarti, nevis tautsaimniecības vajadzības.Izglītības
nozares vadība Latvijā pēc plānveida ekonomikas (PSRS) modeļa
Plānveida ekonomikas modelis ar standartiem nosaka Latvijas izglītībai monopolstāvokli (vidusskolas) – nekas nav jāmaina. IZM - uzrauga, lai nekas nemainītos. ISO Kvalitātes vadības (ne kontroles) sistēmu pielietošanai, ar kurām tiek nodrošināta konkurētspēja (sekošana zinātnes un tehnoloģiju sasniegumiem), Latvijas centralizētajā izglītības sistēmā neatrodas vieta.
Datorlaikmetam Augstākās Izglītības sistēma Latvijā -
māja bez pamatiem. Galvenokārt studē vidusskolu absolventi, mācoties pēc ierēdņu izdomāta vienāda satura.
Augstākās izglītības profesijas apgūšanai jāiztiek ar saviem 4-5 gadiem (strādāšanai pēc standartiem). Latvijas centralizētās izglītības vadības sistēmas "produkciju" ilustrēšu ar dažiem piemēriem:
- IZM dala
izglītības budžetu “izcilām un labām” studiju programmām (pēc sava vērtējuma)
nevis tām, kuras vajadzīgas tautsaimniecībā
(mašīnbūves inženierus Latvijā gandrīz negatavo, bet tā ir Latvijas otrā
eksporta nozare).
- IZM izveido augstākās
izglītības studiju programmu licencēšanas komisiju.
2015.g Latvijā licencētas jau bija 900 programmu. Izsniedzot licenci studiju programmai, netiek uzrādīts kādu profesiju (Latvijas profesiju klasifikators) apgūs programmā studējošie.
- Studiju programmas kvalitāti
vajadzētu garantēt akreditācijai. Aizmirsts gan ir tas, ka vārds “kvalitāte”
nozīmē produkcijas atbilstību patērētāju
vajadzībām, ka tikai patērētājs var vērtēt kvalitāti. Netiek vērtēts
speciālista iegūtās izglītības derīgums tautsaimniecībā. Svarīgāks ir ārzemju
profesora vērtējums.
- Noteikums, ka universitātes
studiju programmā drīkst mainīt saturu gada laikā tikai dažu KP robežās izslēdz iespēju sekot
zinātnes un tehnoloģiju attīstībai.
- Tā
kā valsts finansējums (valsts pasūtījums) tiek saņemts bez darba tirgus
izvērtējuma, tad profesūrai ērtāk ir neko nemainīt. Priekšmetu saturs joprojām saglabājas tāds, kāds tas bija pirms 30 gadiem.
- IZM kā pasūtījumu ar augstskolu paraksta līgumu, apmaksājot studentu skaitu katedru izdomātām profesionālām studiju
programmām pēc augstskolu sagatavota priekšlikuma. Līgumā nav paredzēts
valsts finansējums ne bakalaura, ne maģistra līmeņa akadēmiskām studijām. Tikai lielā valstī (piemēram, Vācijā) darba tirgus spēj
nodrošināt katras profesionālas studiju
programmas beidzējus ar atbilstošu darbu. Sabbiedrības interesēs ir nodrošināt spēju strādā jebkurā nozares profesijā, neatkarīgi no darba tirgus
piedāvājuma lieluma. Mazā valstī (Latvijā) visa darba tirgus vajadzības iespējams nodrošināt tikai uz bakalaura bāzes izglītības pamata.
- IZM ierēdņu izdomātā izglītības klasifikatora elementi (piem.,
profesionālais bakalaurs) neatbilst starptautiski pieņemtai klasifikācijai un nav saprotami darba devējiem. Šādi IZM
rada iespēju studentiem iestāties maģistratūrā bez pietiekamām nozares zinātņu
studijām. Bakalaura līmeņa zināšanu prasību
devalvācija nopietni pazemina iespējamo zinātniski pētniecisko darbu izpildes līmeni. IZM ierēdņu
nihilisms pret ilggadīgu starptautisku pieredzi, no izglītības ved pie ierēdņu
gribēšanas standartizēt, kā jāstrādā zinātnei. Profesionālais maģistrs (bez
bakalaura) atļauj iestāties doktorantūrā bez nozares pamatzinātņu
studijām. Doktora grādu piešķiram paši, arī profesora nosaukumu. Par RTU
pasniedzējiem ievēlē doktorus bez nozaru zinātņu studijām. Tam ne reti ir
traģiskas sekas (Zolitūdes un daudzas citas katastrofas).
- Skolu
reitings nesalīdzina skolas pēc to sniegtās izglītības kvalitātes (sagatavošanas dzīvei un tālākai izglītības iegūšanai). Viens talantīgs skolnieks, iegūstot atzinības priekšmetu olimpiādēs,
paceļ reitingu daudz vairāk. Viņam pabeidzot skolu, skolas reitings
ievērojami krīt.
- Attīstību apturošu standartu ieviešana. Standartus pasaulē ievieš, lai
aizsargātu sabiedrību no nekvalitatīvas produkcijas. IZM standartizē nevis
produkta (speciālista) kvalitāti (pat neinteresējoties par to), bet ražošanas procesu -
studiju programmas, skolās - pat priekšmetu saturu. Tāda veida standartu absurdumu
ātri pierāda prakse. 2015. g. tiek izsniegtas licences vismaz 900 studiju programmām.
Situācijas absurduma redzamību IZM mēģina samazināt pieprasot universitātēm
samazināt realizējamo studiju programmu skaitu. Tas, ka skaita samazināšanu
universitātes veic bez problēmām, parāda, ka izglītībai pēc standarta studiju
programmām nav nekāda sakara ar tautsaimniecībā vajadzīgo.
- IZM nosaka ko jāuzņem augstskolā. IZM ir panākusi, ka universitātēm
uzņemšanas reitingus jāveido pēc vidusskolas standarta izlaiduma eksāmeniem (kas balstīti uz "iekalšanu"), nevis izglītības atbilstībai studiju
virzienam.
Motivācija
Motivācija
mācīties
Bērns līdz skolai parasti ir “kāpēcītis”, tādēļ uz 1. klasi iet ar
prieku. Par nožēlu, tas ātri nodziest. Divpadsmit klašu garumā mācību saturu veido skolotāju apgūto studiju programmu priekšmeti (katram nākas sava daļa no
skolotāju “maizes”). Bērniem par priekšmetu tiek teikts: "vēlāk noderēs". Bērni (un
vecāki) šodien ir pietiekami zinoši, lai saprastu, cik patiess
ir šis apgalvojums. Skolotāji
apguvuši “grāmatu laikmeta” pedagoģiju un to arī realizē. Uzdots tiek no
grāmatas. Skolēniem jānēsā līdzi kaudze grāmatu un
darba burtnīcu. Bērni sadzīvē pieraduši (daudzi jau no pirmsskolas laika) pie datortehnikas un
tās iespējām (video, foto, utt.), un viņi
redz, ka skolotājs ir atpalicis (atbilstoši standarta prasībām spiests būt atpalicis). Skolotājs zaudē ciešu, jaunietis - motivāciju mācīties.
Motivācija strādāt par skolotāju
Latvijā trūkst vismaz 20 000 inženieru, bet tikai 10% no
skolotāju kvalifikāciju ieguvušiem strādā skolās. Tā nav tikai algu problēma.
IZM ar izglītības pakāpju un priekšmetu standartizēšanu ir padarījusi skolotāju
darbu līdzīgu nekvalificēta strādnieka (darbs pēc instrukcijām), nevis augstskolas beidzēja darbam. Cilvēks ir apmierināts ar darbu, ja tas atbilst
izglītības līmenim. Izglītībā pietiekams līmenis ir, ja zinātņu doktors izglīto maģistrus, maģistrs
- bakalaurus un profesionālas augstskola studentus, augstskolas
beidzējs - vidusskolniekus. Pamatizglītību var nodrošināt vidējās speciālas
skolas beidzis pedagogs. Pirmsskolas izglītību var nodrošināt audzinātājs ar
pamatizglītību, zināšanas papildinot ar kursiem.
Motivācija studēt par skolotāju
Daudziem tā ir ģimenes tradīcija, daudzi neko citu kā skolu nav
redzējuši.
Otrais šī raksta jautājums
Jautājuma formulējums paradoksa formā jau satur atbildi - Latvijas izglītības sistēmā notiek neracionālākā finanšu līdzekļu izmatošana ES. Līdzekļus no budžeta
izglītībai (8,3%) izdala Saeima. Izdalīto
līdzekļu izmatošanu organizē IZM.
Nodokļi tiek iekasēti sabiedrībai
nepieciešamu darbu (funkciju) apmaksāšanai. Sabiedrība var funkcionēt, ja jaunā sabiedrībā
ienākošā paaudze ir pietiekami izglītota, lai nomainītu veco. Nācijas attīstība iespējama, ja jaunā paaudze ir
izglītotāka par nomaināmo. Latvijā IL
paredz līdz 18 gadiem obligātu skolas
apmeklēšanu klātienē (ne jau ar policiju vedot uz skolu, bet finansējot). Sabiedrības funkcionēšanai nepieciešams, lai jaunais ienācējs būtu patstāvīgs - spētu sevi uzturēt, būtu ar izglītību
sabiedrībai vajadzīgā profesijā. Kur tad budžets tiek “izsaimniekots”?
Vidusskolās mācās ap
15 000 skolēnu. Vidējā 1 gada izmaksa ir 3000 eiro . 15 000x 3000x3=135milj eiro.
Nevar atrast dažus milj. eiro skolotāju algu palielināšanai- (visiem skolotājiem
31 milj. eiro), bet IZM piespiež izsaimniekot vidusskolās 1/6 no izglītības budžeta.
- nepamatots pirms augstskolas
mācību ilgums līdz 12klasēm (no7līdz 19 gadiem ) . IL nosaka ka obligāta skola
ir 5-18 -g ados . Sasniedzot 18 gadus jaunietis kļūst par pilntiesīgu
sabiedrības locekli (vēlēšanu tiesības, atbildība par savu rīcību, sāk
patstāvīgu dzīvi pēc bērnu nama vai audžu vecākiem). IZM, piespiežot skolā
mācīties 12klases, iztērē izglītības budžetā viena gada vidusskolas izmaksas
(ap 15 000 skolniekiem) likumā neparedzētā veidā. IZM ar 12 klašu skolas
izglītību ir atņēmusi Latvijas tautsaimniecībai viena gada gājuma darbiniekus.
Sabiedrībai lietderīgais darba mūžs vidusskolu beidzējiem samazināts par vienu
gadu.
No izglītības budžeta izsaimniekoti
bez atdeves 15 000x 3000=45 milj. eiro
- Skolas laika budžeta
izmaksas sadārdzina pārlieku lielas prasības pedagogu izglītībai. Piem., bērnu
dārzu audzinātājām pietiktu ar vidējo profesionālo (pēc pamatskolas) izglītību.
- Taupīt
izglītības budžetu nozīmē maksimāli
tuvināt par budžetu saņemamo izglītību darba tirgus pieprasījumam. Nevar
pārmest IZM ka tā neveic tirgus pieprasījuma pētījumus. Ja veiktu aptauju, tā
nebūs objektīva. Aptaujātam būtu
jāsaprot kāda minimālā līmeņa izglītība ir nepieciešama . Darba devējs zina kādas nozares speciālists
nepieciešams, bet vismaz 3/4gadījumos pietiktu ar vidējo speciālo izglītību.(Uzņēmēju
un zinātnieku aprindās cirkulē vērtējums ka Latvijā trūkst 20 000
inženieru. Tik daudz trūkst
inženiertehnisko darbinieku jo vidējā izglītība tos negatavo). Objektīvāku ainu sniedz bezdarba statistika (50% ar vidusskolas
izglītību, NVA no2008.g.). Skaitlis 36% bezdarbnieku ar profesionālu izglītību
nepalīdz saprast kas notiek, statistika jāprecizē pa mācību iestādēm un apgūtām
profesijām. Pandēmija parāda Latvijas nozaru dzīvotspēju.
- Uzņemšanas konkurss uz izglītības iestādes apmācāmo vietām. IZM
nosaka kurus jāuzņem. Ar noteikto kārtību panākts ka reitingu nosaka tas kā
skolēns ir iegaumējis IZM izglītības standartos noteiktos priekšmetu
saturus. Skolēnu atšķirīgās spējas
dažādās nozarēs var būt tikai papildus noteikums. Bez standartos noteikto tālāk dzīvē
nevajadzīgo priekšmetu sekmīgas nokārtošanas nevar beigt vidusskolu , nevar
iestāties budžeta finansētā augstskolas
programmā.
- Var atkārtoti
studēt un mācīties par budžetu. Kopumā 2021. g. 10 911 reflektanti iesnieguši
43 589 pieteikumus vienotajā pieteikšanās sistēmā, kas nozīmē, ka vidēji viens
studētgribētājs pieteicās aptuveni uz četrām studiju vietām.
Kopīgais
finanšu zaudējums vidusskolās ir (135+45 +centralizētie eksāmeni + standarti un
to kontrole +bezdarbnieku pārkvalificēšana + vienotā pieteikšanās) ap 200milj. eiro =1/4 no gada izglītības budžeta.
Mana (neatbilstošā standartiiem)
izglītība – 6 gadi pamatskolā(sāku no 2.
klases), 4 gadi RIP, 5gadi LVU Meh. Fak.
(6.+4+5=15) . Abi vecāki mūziķi. Standarta izglītība būtu 7+5+5+5(dokt.. )=22.
Pēc šodienas sadalījuma 9+3+5+5=22 . Ietaupītie gadi deva man iespēju 25 gadu
vecumā iegūt zin. kand. grādu un 30 gados hab. dokt . grādu. Grādi atšķirīgās
mehānikas nozarēs. Atšķirība manai izglītībai ir tā ka esmu izticis bez
vidusskolas un tās priekšmetiem un neesmu studējis doktora grāda iegūšanas
programmā Pamatskolu beidzu bez
kādām interesēm, nebiju teicamnieks, RIP
bija jāiztur konkurss. Ne man ne maniem
grupas biedriem no RIP netrūka interese
(motivācija) mācīties. Mana izglītība
nesastāv no atmiņas “ standarta ķieģelīšiem.”
Cik maksā viens augstskolas abiturients? 11 000 šogad pieteikušies vienotā
sistēmā .Beigs ne vairāk kā 5 000 (RTU 38%) Jāapmaksā15 000 vidusskolēni
lai iegūtu 5 000 speciālistu ar augstāko izglītību Pat ja studē par savu
naudu, sabiedrība ir ieguldījusi 15 000/5000)x3000=45 000
eiro katrā. Ja studē par budžeta līdzekļiem vēl+15 000 =ap 60 000
eiro. Faktiski ir izsmeltas studēt gribētāju un budžeta iespējas. Jāmeklē cits ceļš- šodien vidusskolās
izšķiestie 200 milj. eiro jāiegulda tautsaimniecību minimāli apmierinošā vidēja speciālā izglītībā.
Izglītības Reforma
Lai
Latvijas izglītības sistēma veidotu jaunieti par patstāvīgu sabiedrības locekli
, sistēma ir jāmaina pamatā liekot
noderīgumu tautsaimniecībā un katra spēju nopelnīt savai iztikai . Nepietiek
ar izglītības sistēmas remontu. IZM
šodien nepārstāv sabiedrības intereses. IZM ar likumdošanas un normatīvo aktu
palīdzību “glābj” skolotājus uz izglītības kvalitātes rēķina. Latvijas
izglītības sistēma jāveido no jauna principiāli citāda . Jāmaina ne tikai
izglītības organizācija , bet
jānodrošina šodienai atbilstošs saturs un visas sabiedrības izglītības
attīstības iespējas:
- Nav pielietojuma izglītībai kā zināšanu
summai
- Vidusskolas kā izglītības iestādes ir degradējušās
līdz negatīvam rezultātam
- Pārāk augstas prasības izglītībai
reālās darba vietās. Latvijas budžets nevar apmierināt
- Izglītība darbam sākas ar vienkāršāko
darba iemaņu apgūšanu. Vidējā izglītībā jāiekļauj vismaz ½ gads darbs reālā
darba vietā
- Universitātes var maksāt lielāku algu kā augstskolās
-iespējamas lielas plūsmas zinātņu
pamatu apguvē (ne pēc standarta
programmām). Pietiekami liela alga- labākie vēlas būt zinātnieki.
Kāds ir mans redzējums?
Savelkot kopā rakstā
iztirzātos cēloņus, Latvijas izglītībai manuprāt vajadzētu būt šādai:
Pirmskolas izglītība nodrošina
spēju saprast uzrakstīto un māku saskaitīt.
Apgūtais ir nepieciešams lai uzņemtu sākumskolāolā. Nav svarīgi vai to
apgūst bērnudārzā vai mājās.
Sākumskolas izglītība dod:
- lasītprasmes(divās valodās-
dzimtajā un valodā kura var būt tālākāizglītība);
- Rakstīt prasmi uz datora
- Prasmi rēķināt uz kalkulatora
- Prasmi lasīt un saprast uzrakstītu
mūziku
Sākumizglītības daļēja vai pilnīga apguve pieļaujama arī
mājas apstākļos .Lai vidējo izglītību iegūtu līdz 18 gadiem un vidējai izglītībai būtu 3 gadi,
sākumizglītība jāveic klātienes 1-3 klasēs, bet mācīšanās klātienē nebūtu
uzskatāma par obligātu
Pamatskolas izglītība ir
nepieciešamu jebkuras profesijas apguvei un pilnvērtīgai dalībai sabiedriskā
dzīvē. Dator laikmetā galvenais mācību līdzeklis vairs nav grāmata. Vajadzīga gan lasīšana gan vizuālā uztvere. Ar TV,
datoru ,telefonu bērns sadraudzējās jau pirms bērnu dārza, bieži pat pirms
lasītprasmes. Tālākās izglītības apguvē noteicošās ir prasmes strādāt ar datoru
līmenī kādā ir datori mācīšanās brīdī pamatskolā
Pamatizglītības uzdevums ir
nodrošināt skolēna izsvērtu savas dzīves un
tālākas izglītības izvēli (iestājoties atbilstošā vidējā mācību iestādē) .Vidējās izglītības
izvēles piedāvājumi var būt dažādi pa reģioniem (Rīga, mazpilsēta,
lauki). Dažādām skolām var būt
dažādas iespējas skolotāju kvalifikācijas nodrošināšanā.
Jaunietis
savas profesijas pamatotu izvēli var sākt tikai ja iegūta saprašanu kā darbojas
cilvēces eksistences nodrošinošie procesi:
- Visums
, Zeme, klimats
- Dzīvības
turpināšanās
- Cilvēks, veselība, labsajūta
- Vides eksistence
- Dabīgie un
mākslīgie materiāli
- Enerģijas ieguves
un pārvades sistēma
- Sabiedrības labumu sadale, alga, finanšu sistēma
- Sabiedrības
funkcionēšanas organizēšana Pasaulē,
Eiropā, Latvijā, reģionā, ģimene
- Skolotājam
nepieciešama vidējā speciālā izglītība
“pamatskolas skolotājs”.
Vidējā izglītība. Ir beidzamais
laiks beigt Latvijas nesekmīgo eksperimentu ar visiem obligātu vidusskolas
izglītības standartu un tā zināšanas
centralizētu pārbaudi. Latvijas tautsaimniecība ir palikusi bez izglītotiem
darbiniekiem un vadītājiem. Vidējai izglītībai
par budžeta līdzekļiem būtu jānodrošina izglītība ar kuru iespējams nopelnīt iztiku. Vidējās izglītības 3 gados ir
jāapgūst profesija (vidējās profesionālās izglītības līmenī) arī tad ja ir
plānots studēt. Ne visi skolnieku un studentu plāni realizējās. Studēt 2021
gadā vēlējās ne visi(vienotā sistēmā
pieteicās 11 000 ) abiturienti .Uz vidējās profesionālās izglītības bāzes
atbilstošu augstāko izglītību iespējams realizēt daudz augstākā kvalitātē.
Padomju laika pieredze -tehnikumu absolventi pamet ( nebeidz) augstskolu 4x
retāk nekā vidusskolu abiturienti. Nepieciešams lai atsijātie būtu gatavi
darbam . Iespēja vidējā posma izglītībā iegūt kvalifikāciju būtiski iespaidos
reģionu attīstību (reģionu izmiršanu).
Valsts maksā par to ko vajag sabiedrībai. Ko grib skolēns(vecāki)?
- Kāpēc nav privāto vidusskolu? -IZM nepieļauj citu saturu , neļauj konkurēt.
Vidusskolas =zaudēts darba spēks,
zaudēta iespēja iegūt profesiju. Ja
vidējā izglītība dotu visiem profesiju, atkristu nepieciešamība pēc bezdarbnieku
pārkvalificēšanās. Ja nebūtu uzspiesta vidusskolas standarta, parādītos
privātās vidējās izglītības mācību iestādes. Konkurence ātri parādītu kas ir
dzīvei vajadzīgs, tiktu daļēji atslogots izglītības budžets
Augstskolu
darbu jāļauj realizēt atbilstoši
Augstskolu likumam, kurš neprasa darbību pēc licencētām studiju programmām un
to akreditāciju. Universitātēm pašām jāmeklē ceļš uz zinātnes virsotnēm .